New ways of learning at a university: informative-communicative aspect
Keywords:
інформаційно-комунікативні технології, інформаційно-комунікативна навчальна база, педагогічна інновація, інженер-дизайнер, дизайн-продуктAbstract
The article deals with the problems of innovative changes in the educational environment, primarily informative and com-municative direction of the development. The available range of educational technologies, techniques, methodologies and tools used prospectively and can be implemented in the educational process of higher education institution are analyzes. A special place is the consideration of the formation of informative and communicative training base, which is a structural com-ponent of the formation of the modern teaching of the learning process. The article reveals the features of the reorganization arrangements of traditional forms of university teaching and raising an informative and technical support. A promising trend of attracting innovative pedagogical developments in the educational process of higher education institutions in the example of training an engineer-designer is additionally provided in the article.References
1. Колин К. К. Инновационное развитие в информационном обществе и качество образования / К. К. Колин // Откры-
тое образование. — 2009. — №. 3. — С. 63—72.
2. Майер Г. В. Инновации и миссия университета / Г. В. Майер, М. Д. Бабанский // Университетское управление:
практика и анализ. — 2006. — №. 6. — С. 11—16.
3. Быков В. Ю. Инновационное развитие средств и технологий системы открытого образования / В. Ю. Быков // Со-
временные информационные технологи и инновационные методики в подготовке специалистов: методология, теорія,
опыт, проблемы : зб. научн. трудов. — 2012. — Выпуск 19. — C. 32—40.
4. Brusilovsky P. In proceedings of E-Learn 2004 / P. Brusilovsky, M. Yudelson, S. Sosnovsky // World Conference on ELearning
in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education November 1—5, 2004. — Washington DC, USA, 2004. —
P. 2556—2561.
5. Остин А. В. Мультимедиа в образовании: контекст информатизации / А. В. Остин. — М. : Издательский сервис,
2005. — 320 с.
6. Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Н. П. Наволокова. — Х. : Вид. група «Осно-
ва», 2009. — 176 с.
тое образование. — 2009. — №. 3. — С. 63—72.
2. Майер Г. В. Инновации и миссия университета / Г. В. Майер, М. Д. Бабанский // Университетское управление:
практика и анализ. — 2006. — №. 6. — С. 11—16.
3. Быков В. Ю. Инновационное развитие средств и технологий системы открытого образования / В. Ю. Быков // Со-
временные информационные технологи и инновационные методики в подготовке специалистов: методология, теорія,
опыт, проблемы : зб. научн. трудов. — 2012. — Выпуск 19. — C. 32—40.
4. Brusilovsky P. In proceedings of E-Learn 2004 / P. Brusilovsky, M. Yudelson, S. Sosnovsky // World Conference on ELearning
in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education November 1—5, 2004. — Washington DC, USA, 2004. —
P. 2556—2561.
5. Остин А. В. Мультимедиа в образовании: контекст информатизации / А. В. Остин. — М. : Издательский сервис,
2005. — 320 с.
6. Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Н. П. Наволокова. — Х. : Вид. група «Осно-
ва», 2009. — 176 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 104
Abstract views: 108
How to Cite
[1]
D. V. Borysenko, “New ways of learning at a university: informative-communicative aspect”, Вісник ВПІ, no. 5, pp. 161–167, Oct. 2014.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).