Implementation of Pedagogical Conditions of Tourist and Economic Experts’ Key Competences Formation in the Process of Studying Humanities
DOI:
https://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-149-2-110-119Keywords:
key competences, pedagogical conditions, professional training, the humanities, experts, experimental testing, positive motivation, foreign languagesAbstract
On the base of practical experience of training experts in tourism and economy, as well as analysis of pedagogical and psychological literature, the paper concludes that the key competences` formation of specialists at a high level becomes an indicator of life activity development.
The key competencies of the tourism and economic industry specialist are decisive in such areas as: planning (goal setting, task specification, action planning and resource pre-accounting); management of subordinates (formation of organizational structure, definition of functions of each employee, organization of self-control system); control (activity monitoring, problem identification and resolution); developing staff competencies and motivating them to succeed.
On the base of our own research, pedagogical conditions for the formation of key competencies of experts in tourism and economy had been determined (the process of formation of positive motivation to studying the humanities due to professional direction of their content; the usage of distance education means for students’ individual work; the fulfillment of classroom activities with problematic and creative educational tasks by using web-quests; the development of students’ professional and personal traits in the process of business games). The effectiveness of pedagogical conditions` application in the educational process is proved.
The paper also analyzes the importance of the humanities for professionals in tourist and economic industry. The experimental testing of the method of pedagogical conditions` implementation of key competences formation is described.
References
Н. А. Бакшаева, Психология мотивации студентов, учеб. пос. Москва, РФ, 2006, 184 с.
Н. Д. Бондар, «Формування ключових компетентностей майбутніх менеджерів сфери туризму в процесі вивчення гуманітарних дисциплін.» дис. канд. пед. наук : 13.00.04, Вінницький держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2016, 262 с.
А. П. Бойчук, «Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх агентів з організації туризму у професійно-технічних навчальних закладах.» дис. канд. пед. наук : 13.00.04, Хмельницький нац. ун-т. Хмельницький, 2018, 356 с.
М. М. Галицька, «Формування у студентів вищих навчальних закладів сфери туризму готовності до іншомовного спілкування.» дис. канд. пед. наук, 13.00.04, Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. Київ, 2006, 286 с.
Н. Л. Замкова, «Формування професійних якостей майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності у процесі вивчення іноземних мов.» автореф. дис. канд. пед. наук, 13.00. 04. Київ, 2005, 20 с.
Ю. В. Земліна, «Організація експериментальної роботи з формування професійної готовності майбутніх фахівців з туризму,» Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, вип. 35, с. 247-252, 2013.
В. А. Квартальнов, Теория и практика туризма, учебник. Москва, РФ, 2003, 672 с.
. В. Т. Лозовецька, «Теоретичні і практичні засади застосування компетентнісно-діяльнісного підходу у підготовці фахівця туризму,» Туристична освіта в Україні: проблеми і перспективи, зб. наук. пр. К.-Тонар, вип. 1, с. 28-35, 2007.
Освітньо-професійна програма підготовки «Бакалавра» напряму підготовки 6.140103 «Туризм», ГСВОУ 6.140103-2011. [Чинний від 2010-08-11]. Київ : Галузевий стандарт вищої освіти України. 2011. 20 с.
О. О. Самохвал, «Українські реалії в умовах глобалізації міжнародного ринку туристичних послуг,» Вісник Львівського інституту економіки і туризму, зб. наук. ст. [редкол. : І. О. Бочан та ін.]. Львів : ЛІЕТ, № 12, с. 19-27, 2017.
В. К. Федорченко Теоретичні та методичні засади підготовки фахівців для сфери туризму, моногр. Київ, Україна, 2004, 471 с.
Н. А. Фоменко, Педагогіка вищої школи: методологія, стандартизація, туристська освіта. Київ, Україна, 2005, 215 с.
Н. С. Хмілярчук, «Педагогічні умови організації навчальної практики майбутніх менеджерів туристичної сфери.» дис. канд. пед. наук, 13.00.04, Вінницький держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2008, 266 с.
G. Cherniy, “Language learning internrt technologies for future specialist of tourism,” Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. Kosice, vol. 1, no. 2, pp. 173-174, 2013.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 242
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).