Implementation of Pedagogical Conditions of Tourist and Economic Experts’ Key Competences Formation in the Process of Studying Humanities

Authors

  • M. H. Pradivliannyi Vinnytsia National Technical University
  • N. D. Bondar Vinnytsia Institute of Trade and Economics of Kyiv National University of Trade and Economics

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-149-2-110-119

Keywords:

key competences, pedagogical conditions, professional training, the humanities, experts, experimental testing, positive motivation, foreign languages

Abstract

On the base of practical experience of training experts in tourism and economy, as well as analysis of pedagogical and psychological literature, the paper concludes that the key competences` formation of specialists at a high level becomes an indicator of life activity development.

The key competencies of the tourism and economic industry specialist are decisive in such areas as: planning (goal setting, task specification, action planning and resource pre-accounting); management of subordinates (formation of organizational structure, definition of functions of each employee, organization of self-control system); control (activity monitoring, problem identification and resolution); developing staff competencies and motivating them to succeed.

On the base of our own research, pedagogical conditions for the formation of key competencies of experts in tourism and economy had been determined (the process of formation of positive motivation to studying the humanities due to professional direction of their content; the usage of distance education means for students’ individual work; the fulfillment of classroom activities with problematic and creative educational tasks by using web-quests; the development of students’ professional and personal traits in the process of business games). The effectiveness of pedagogical conditions` application in the educational process is proved.

The paper also analyzes the importance of the humanities for professionals in tourist and economic industry. The experimental testing of the method of pedagogical conditions` implementation of key competences formation is described.

Author Biographies

M. H. Pradivliannyi, Vinnytsia National Technical University

Cand. Sc. (Pedagogics), Associate Professor, Director of Centre for International Relations

N. D. Bondar, Vinnytsia Institute of Trade and Economics of Kyiv National University of Trade and Economics

Cand. Sc. (Pedagogics), Senior Lecturer of the Chair for Foreign Philology and Interpretation

References

Н. А. Бакшаева, Психология мотивации студентов, учеб. пос. Москва, РФ, 2006, 184 с.

Н. Д. Бондар, «Формування ключових компетентностей майбутніх менеджерів сфери туризму в процесі вивчення гуманітарних дисциплін.» дис. канд. пед. наук : 13.00.04, Вінницький держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2016, 262 с.

А. П. Бойчук, «Педагогічні умови професійної підготовки майбутніх агентів з організації туризму у професійно-технічних навчальних закладах.» дис. канд. пед. наук : 13.00.04, Хмельницький нац. ун-т. Хмельницький, 2018, 356 с.

М. М. Галицька, «Формування у студентів вищих навчальних закладів сфери туризму готовності до іншомовного спілкування.» дис. канд. пед. наук, 13.00.04, Нац. пед. ун-т ім. М. Драгоманова. Київ, 2006, 286 с.

Н. Л. Замкова, «Формування професійних якостей майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності у процесі вивчення іноземних мов.» автореф. дис. канд. пед. наук, 13.00. 04. Київ, 2005, 20 с.

Ю. В. Земліна, «Організація експериментальної роботи з формування професійної готовності майбутніх фахівців з туризму,» Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, вип. 35, с. 247-252, 2013.

В. А. Квартальнов, Теория и практика туризма, учебник. Москва, РФ, 2003, 672 с.

. В. Т. Лозовецька, «Теоретичні і практичні засади застосування компетентнісно-діяльнісного підходу у підготовці фахівця туризму,» Туристична освіта в Україні: проблеми і перспективи, зб. наук. пр. К.-Тонар, вип. 1, с. 28-35, 2007.

Освітньо-професійна програма підготовки «Бакалавра» напряму підготовки 6.140103 «Туризм», ГСВОУ 6.140103-2011. [Чинний від 2010-08-11]. Київ : Галузевий стандарт вищої освіти України. 2011. 20 с.

О. О. Самохвал, «Українські реалії в умовах глобалізації міжнародного ринку туристичних послуг,» Вісник Львівського інституту економіки і туризму, зб. наук. ст. [редкол. : І. О. Бочан та ін.]. Львів : ЛІЕТ, № 12, с. 19-27, 2017.

В. К. Федорченко Теоретичні та методичні засади підготовки фахівців для сфери туризму, моногр. Київ, Україна, 2004, 471 с.

Н. А. Фоменко, Педагогіка вищої школи: методологія, стандартизація, туристська освіта. Київ, Україна, 2005, 215 с.

Н. С. Хмілярчук, «Педагогічні умови організації навчальної практики майбутніх менеджерів туристичної сфери.» дис. канд. пед. наук, 13.00.04, Вінницький держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2008, 266 с.

G. Cherniy, “Language learning internrt technologies for future specialist of tourism,” Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. Kosice, vol. 1, no. 2, pp. 173-174, 2013.

Downloads

Abstract views: 211

Published

2020-04-30

How to Cite

[1]
M. H. Pradivliannyi and N. D. Bondar, “Implementation of Pedagogical Conditions of Tourist and Economic Experts’ Key Competences Formation in the Process of Studying Humanities”, Вісник ВПІ, no. 2, pp. 110–119, Apr. 2020.

Issue

Section

Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.