Development of andragogics in the conditions of demographic changes in Ukraine
Keywords:
освіта дорослих, навчання впродовж життя, третій вік, компетенціїAbstract
The necessity of the development of andragogical approach to education in Ukraine on the basis of higher education institutions (HEI) by creating adult education centers (DPC). Current demographic trends, including changes that have occurred in the population of young and elderly age are analyzed. Reserves of increase of efficiency of universities are Identified.References
1. Вершловский С. Взрослый как субъект образования / С. Вершловский // Педагогика. — 2003. — № 8. — С. 3—8.
2. Демографічні зрушення в контексті соціального розвитку [Електронний ресурс] / Інститут демографії та соціа-
льних досліджень ім. М. В. Птухи НАН України. — Режим доступу : http// www.idss.org.ua/conference.html.
3. Статистичні дані Міністерства освіти і науки України [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України.
— Режим доступу : http// www.mon.gov.ua.
4. ЄС планує збільшити відсоток осіб з вищою освітою — яким чином? [Електронний ресурс] / ЄвроОсвіта. Центр мі-
жнародних проектів НДІ прикладних інформаційних технологій. — Режим доступу : http// www.euroosvita.net.
5. Eurostat 2009, cyt. za Global report on adult learning and education / UNESCO Institute for Lifelong Learning. — Hamburg,
2009, op. cit.. — S. 62.
6. Освіта дорослих [Електронний ресурс] // Ресурсний центр ГУРТ. — Режим доступу : http://gurt.org.ua/adultseducation/.
7 Сігаєва Л. Е. Розвиток освіти дорослих в Україні (друга половина ХХ ст. — початок ХХІ) : моногр. / Л. Е. Сігаєва ;
за ред. С. О. Сисоєвої. — К. : ТОВ «ЕКМО», 2010. — С. 318.
8. Сагун І. Г. Класичні моделі навчання старших дорослих: міжнародний досвід [Електронний ресурс] / І. Г. Сагун. —
Режим доступу : http://iconf.univer.ck.ua.
2. Демографічні зрушення в контексті соціального розвитку [Електронний ресурс] / Інститут демографії та соціа-
льних досліджень ім. М. В. Птухи НАН України. — Режим доступу : http// www.idss.org.ua/conference.html.
3. Статистичні дані Міністерства освіти і науки України [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України.
— Режим доступу : http// www.mon.gov.ua.
4. ЄС планує збільшити відсоток осіб з вищою освітою — яким чином? [Електронний ресурс] / ЄвроОсвіта. Центр мі-
жнародних проектів НДІ прикладних інформаційних технологій. — Режим доступу : http// www.euroosvita.net.
5. Eurostat 2009, cyt. za Global report on adult learning and education / UNESCO Institute for Lifelong Learning. — Hamburg,
2009, op. cit.. — S. 62.
6. Освіта дорослих [Електронний ресурс] // Ресурсний центр ГУРТ. — Режим доступу : http://gurt.org.ua/adultseducation/.
7 Сігаєва Л. Е. Розвиток освіти дорослих в Україні (друга половина ХХ ст. — початок ХХІ) : моногр. / Л. Е. Сігаєва ;
за ред. С. О. Сисоєвої. — К. : ТОВ «ЕКМО», 2010. — С. 318.
8. Сагун І. Г. Класичні моделі навчання старших дорослих: міжнародний досвід [Електронний ресурс] / І. Г. Сагун. —
Режим доступу : http://iconf.univer.ck.ua.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 234
Abstract views: 141
How to Cite
[1]
I. V. Zaiukov, O. V. Kobylianskyi, and A. V. Marchenko, “Development of andragogics in the conditions of demographic changes in Ukraine”, Вісник ВПІ, no. 3, pp. 119–125, Jun. 2014.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).