Developing skills of professionally-oriented reading at the lessons of foreign language in non-language high schools
Keywords:
професійно-орієноване читання, фахові тексти, передтекстові вправи, післятекстові вправи, мовні моделіAbstract
The article examines the main methods of teaching professionally-focused reading at the lessons of foreign language in non-language high schools. The main types of working with the specialized texts and recommendations for doing exercises before and after the texts are given in the paper.References
1. Барабанова Г. В. Способы управления процессом обучения пониманию английского специального текста /
Г. В. Барабанова // Вопросы анализа специального текста : межвуз. темат. науч. сб. — Уфа, 1985. — С. 96—102.
2. Вайсбурд М. Л. Обучение пониманию иноязычного текста при чтении как поисковой деятельности [Текст] /
С. А. Блохина, М. Л. Вайсбурд // Иностранные языки в школе. — 1997. — № 1. — С. 19—24. — № 2. — С. 33—38.
3. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам : пос. для учителя / Н. Д. Гальскова. — 2-е
изд., перераб. и доп. — М. : АРКТИ, 2003. — 192 с.
4. Клычникова 3. И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке : пос. для учителя /
3. И. Клычникова. — М. : Просвещение, 1983. — 207 с.
5. Макарова С. Н. Организация учебного процесса: обучение чтению по специальности [Текст] / С. Н. Макарова //
Семантика языковых единиц : доклады VI Международной конференции. — М., 1998. — T. II. — С. 406—409.
6. Серова Т. С. Психологические и лингводидактические аспекты обучения профессионально-ориентированному
иноязычному чтению в вузе / Т. С. Серова. — Свердловск : изд-во Урал. ун-та, 1988. — 227 с.
7. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке внеязыковом вузе [Текст] / С. К. Фоломкина. — М. :
Высшая школа, 2005. —255 с.
Г. В. Барабанова // Вопросы анализа специального текста : межвуз. темат. науч. сб. — Уфа, 1985. — С. 96—102.
2. Вайсбурд М. Л. Обучение пониманию иноязычного текста при чтении как поисковой деятельности [Текст] /
С. А. Блохина, М. Л. Вайсбурд // Иностранные языки в школе. — 1997. — № 1. — С. 19—24. — № 2. — С. 33—38.
3. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам : пос. для учителя / Н. Д. Гальскова. — 2-е
изд., перераб. и доп. — М. : АРКТИ, 2003. — 192 с.
4. Клычникова 3. И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке : пос. для учителя /
3. И. Клычникова. — М. : Просвещение, 1983. — 207 с.
5. Макарова С. Н. Организация учебного процесса: обучение чтению по специальности [Текст] / С. Н. Макарова //
Семантика языковых единиц : доклады VI Международной конференции. — М., 1998. — T. II. — С. 406—409.
6. Серова Т. С. Психологические и лингводидактические аспекты обучения профессионально-ориентированному
иноязычному чтению в вузе / Т. С. Серова. — Свердловск : изд-во Урал. ун-та, 1988. — 227 с.
7. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке внеязыковом вузе [Текст] / С. К. Фоломкина. — М. :
Высшая школа, 2005. —255 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 366
Abstract views: 174
How to Cite
[1]
S. M. Musiichuk, “Developing skills of professionally-oriented reading at the lessons of foreign language in non-language high schools”, Вісник ВПІ, no. 4, pp. 114–117, Aug. 2014.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).