The formation of information and communication competence of future social pedagogues by means of virtual space
Keywords:
інформаційно-комунікаційна компетентність, майбутній соціальний педагог, віртуальний простірAbstract
Today it is impossible to imagine the educational space of the social pedagogue without modern information and communication technologies and means of telecommunication, opening new opportunities for education, communication, and significant pedagogical potential. The aim of this work is to reveal the concept of information and communication competence of future social pedagogues, its components and features of their formation by means of the virtual space. The article describes the reasons for special attention to the development of information and communication competence of future specialists, indicated its distinctive features in the training of future social pedagogues. The author examines information and communication competence as one of the competencies that characterize a professional quality modern social pedagogue, and considers three aspects: 1) as universal personal competence that inherent to every educated person, which is formed over the entire life and requires compliance with the continuity of its formation upon receipt of the student in the University; 2) as a General professional pedagogical competence, inherent to each teacher and requires intersubject formation through the study of fundamental disciplines in the University at all educational qualification levels; 3) as a specific methodical competence social pedagogue, which is formed through the integration of special information knowledge and disciplines of socio-pedagogical training. Also the article emphasizes the changing role and functions of the lecturer in the system of modern (open) education.References
1. Про Національну доктрину розвитку освіти : Указ президента України від 17.04.2002 № 347/2002 / Президент
України ; Указ, Доктрина [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.
2. Березан В. І. Взаємозв’язок професійної та інформаційно-комунікаційної компетентностей соціального педагога
/ В. І. Березан // Психологічні та педагогічні науки у ХХІ столітті: перспективи та приорітетні напрямки досліджень :
матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, Україна, 9 травня 2014 р.). — К. : ГО «Київська наукова організація педа-
гогіки та психології», 2014. — С. 43—46.
3. Чуб К. Ф. Основи інформатики та обчислювальної техніки : навч.посіб. / Чуб К. Ф., Борисенко А. О., Процай Л. П. ;
МОН України ; Полт. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. — Полтава : [Друкарня ФОП Ткалич А. М.], 2011. — 168 с.
4. Темербекова А. А. Формирование профессиональных компетенций будущего педагога с помощью информацион-
но-коммуникационных технологий в обучении [Электронный ресурс] / А. А. Темербекова. — Режим доступа :
http://e-lib.gasu.ru/konf/nit/archiv/2005/3/2.html.
5. Лупанов В. Н. Социология открытого образования : актуальные проблемы становления и развития / В. Н. Лупанов
[Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. — Российская Академия Естествознания. —
2008. — № 3. — Режим доступа : www.rae.ru.
6 Лещенко М. П. Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учених / М. П. Лещенко,
А. В. Яцишин [Електронний ресурс] // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2014. — Т. 39. — Вип. 1. —
С. 1—16. — Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf.
7. Тельнов Ю. Ф. Реализация компетентностного подхода к обучению на основе управления знаниями / Ю. Ф. Тельнов
// Научная сессия МИФИ. — 2007. — Т. 338. — С. 23—45.
України ; Указ, Доктрина [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/347/2002.
2. Березан В. І. Взаємозв’язок професійної та інформаційно-комунікаційної компетентностей соціального педагога
/ В. І. Березан // Психологічні та педагогічні науки у ХХІ столітті: перспективи та приорітетні напрямки досліджень :
матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, Україна, 9 травня 2014 р.). — К. : ГО «Київська наукова організація педа-
гогіки та психології», 2014. — С. 43—46.
3. Чуб К. Ф. Основи інформатики та обчислювальної техніки : навч.посіб. / Чуб К. Ф., Борисенко А. О., Процай Л. П. ;
МОН України ; Полт. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. — Полтава : [Друкарня ФОП Ткалич А. М.], 2011. — 168 с.
4. Темербекова А. А. Формирование профессиональных компетенций будущего педагога с помощью информацион-
но-коммуникационных технологий в обучении [Электронный ресурс] / А. А. Темербекова. — Режим доступа :
http://e-lib.gasu.ru/konf/nit/archiv/2005/3/2.html.
5. Лупанов В. Н. Социология открытого образования : актуальные проблемы становления и развития / В. Н. Лупанов
[Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. — Российская Академия Естествознания. —
2008. — № 3. — Режим доступа : www.rae.ru.
6 Лещенко М. П. Відкрита освіта у категоріальному полі вітчизняних і зарубіжних учених / М. П. Лещенко,
А. В. Яцишин [Електронний ресурс] // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2014. — Т. 39. — Вип. 1. —
С. 1—16. — Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j-pdf.
7. Тельнов Ю. Ф. Реализация компетентностного подхода к обучению на основе управления знаниями / Ю. Ф. Тельнов
// Научная сессия МИФИ. — 2007. — Т. 338. — С. 23—45.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 810
Abstract views: 200
Published
2015-03-26
How to Cite
[1]
V. I. Berezan, “The formation of information and communication competence of future social pedagogues by means of virtual space”, Вісник ВПІ, no. 2, pp. 151–156, Mar. 2015.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).