Research on the Feasibility of Performing Routine Maintenance and Repair Works in Taxi Motor Enterprises
DOI:
https://doi.org/10.31649/1997-9266-2024-173-2-87-93Keywords:
cars, motor transport, enterprises (MTE), cost of delivery, cost of work execution, maintenance, current repair, centralized-specialized productionAbstract
The development of automotive transportation in Ukraine and the increase in the number of motor transport enterprises, especially those with a small number of vehicles, pose new challenges in organizing maintenance and current repair of the vehicle rolling stock. The current production structure may not always effectively meet these demands, leading to the need for developing new approaches and strategies. Some key aspects to be taken into account in this process include reforming the production infrastructure to support the operational condition of the vehicle rolling stock.
To enhance the efficiency of motor transport enterprises, the structure of its production units for maintenance and current repair (CR) of vehicles should be determined by the volume of work, taking into account the cost of their execution. In case it is deemed inefficient to establish or maintain separate production units in taxi- motor enterprises, particularly for routine maintenance and repair works of vehicles, such tasks should be carried out at other specialized automobile service enterprises.
This work presents the analysis of the results of experimental research on the feasibility of establishing production units for performing routine maintenance and repair works in taxi MTE, depending on the volumes of these works and their cost of execution at the enterprise. Therefore, it is proposed to consider certain minimum volumes of work on the maintenance and repair of vehicles, which could help address the issue of potential excessive costs associated with maintaining an in-house production and technical base when it is not feasible to perform such work at one’s own motor transport enterprise.
One of the important aspects in improving the structure of production units in taxi motor enterprises is determining the minimum volumes of maintenance and current repair works for the vehicle rolling stock, at which it is feasible to perform the works at the enterprise.
References
М. В. Митко, «Підвищення ефективності роботи автотранспортних підприємств удосконаленням структури виробничих підрозділів.» дис. канд. техн. наук, 05.22.20. Київ, Україна, 2019, 251 с.
М. В. Митко, «Підвищення ефективності роботи автотранспортних підприємств удосконаленням структури виробничих підрозділів,» автореф. дис. канд. техн. наук, 05.22.20. Київ, Україна, 2019, 20 с.
М. В. Митко, «Удосконалення структури виробничих підрозділів з обслуговування та ремонту автомобілів,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, №. 6 (141), с. 104-110, 2018.
О. В. Мажугівський, і М. В. Митко, «Моделювання процесу визначення доцільності створення виробничих підрозділів з технічного обслуговування та ремонту автомобілів в автотранспортних підприємствах,» в Молодь в науці: дослідження, проблеми, перспективи (МН-2024), матеріали Всеукраїнській науково-практичної інтернет-конференції студентів, аспірантів та молодих науковців. Вінниця, ВНТУ, 2024. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fmt/all-fmt-2024/paper/view/20877 .
Ю. Х. Савін, і М. В. Митко, «Методичні основи удосконалення структури виробничих підрозділів автотранспортних підприємств,» Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки», наук.-техн. зб., Київ: НТУ, вип. 1 (43), с. 159-166, 2019.
Ю. Х. Савін, і М. В. Митко, «Визначення економічно доцільних відстаней доставки автомобілів на підприємства автосервісу,» Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 2 (143), с. 99-104, 2019.
Ю. Х. Савін, і М. В. Митко, «Методика визначення доцільності створення виробничих підрозділів з обслуговування та ремонту транспортних засобів,» Сучасні технології в машинобудуванні та транспорті, наук. журн., № 2 (6), с. 130-138, 2016.
Ю. Х. Савін, і М. В. Митко, «Визначення доцільності створення виробничих підрозділів з обслуговування та ремонту автомобілів на підприємствах автомобільного транспорту,» Systemy i środki transportu samochodowego. Wybrane zagadnienia. Systems and means of motor transport. Selected problems. Monografia nr 4. Seria: TRANSPORT. Rzeszów, 2013, рр. 533-540.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 40
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).