Analysis of the Efficiency of the Ukrainian Higher Education Institutions Admission Campaign and the Ways to Improve it Through the Information Technology Implementation

Authors

  • Kh. V. Zub Lviv Polytechnic National University
  • P. I. Zhezhnych Lviv Polytechnic National University

DOI:

https://doi.org/10.31649/1997-9266-2022-162-3-52-59

Keywords:

entrant, enrollment campaign, higher education institution, information system, recommendation system

Abstract

The article considers the enrollment campaign of higher education institutions of Ukraine as one of the strategically important areas of their activities. The analysis of modern scientific research that considers the introductory campaign's organization and carrying out and their basic tendencies are defined. One of the priorities of higher education institutions, which needs constant research and improvement, is the search for and implementation of technological innovations, particularly during the introductory campaign. To determine possible ways to implement technologies that would give an effective result for the institution itself and applicants and society as a whole, the concept of the effectiveness of the introductory campaign is analyzed. The main indicators of efficiency are the quantitative and qualitative set of students according to the goals and opportunities of each educational institution. The peculiarities of the interaction of entrants as the target audience and the educational institution to provide the effectiveness of those indicators. To determine the target audience's information needs, authors present an analysis of the statistical data of the admission campaign of the Lviv Polytechnic National University. Dataset included information about the 1st year full-time bachelor's program applicants. The analysis was carried out based on the following indicators: the number of applications for the state budget, the maximum possible number of budget places determined by the university, the priority of applications for admission, and external independent evaluation scores. The analysis allowed to identify current needs for applicants and educational institutions. In order to support the decision-making of applicants and solve the problems facing the university, it was proposed to implement an information system, the main components of which are the recommendation of possible educational programs for admission and evaluation of the success of admission. Following the limitations and requirements of this study and the objectives, set general requirements for the information system.

Author Biographies

Kh. V. Zub, Lviv Polytechnic National University

Post-Graduate Student of the Chair of Social Communication and Information Activities

P. I. Zhezhnych, Lviv Polytechnic National University

Dr. Sc. (Eng.), Professor, Professor of the Chair of Social Communication and Information Activities

References

М. Б. Коломієць, і Р. Ф. Мирний, «Вступна кампанія закладу вищої освіти як система,» Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, серія Педагогічні науки, № 3, с. 105-111, 2017.

В. Карашецький, і В. Яркун, «Автоматизована система моніторингу вступної кампанії закладу вищої освіти,» Інформаційні технології та компютерна інженерія, № 51 (2), 2021. doi: 10.31649/1999-9941-2021-51-2-12-16 .

А. М. Мороз, Н. О. Похлєбіна, і В. А. Хобін, «Інформаційно-аналітична система приймальної комісії ОНАХТ як основа автоматизованого управління формування контингенту студентів,» Autom. Technol. Bus. Process., № 12 (4), с. 36-42, 2020.

В. В. Семенець, А. Л. Єрохін, Т. О. Зубкова, К. Р. Гальченко, А. В. Снурнікова, і О. В. Коваленко, «Актуальні питання автоматизації функцій приймальної комісії,» на. Вступна кампанія до закладів освіти України: проблеми та перспективи, Київ, 2018, с. 53-56.

П. І Жежнич і А. Ю. Шілінг, «Оптимізація процесу планування надання освітніх послуг у закладах вищої освіти на підставі лінгвістичного аналізу,» Науковий Вісник НЛТУ України, № 28 (10), с. 129-134, 2018, https://doi.org/10.15421/40281025

В. М. Можаровський та ін., «Особливості підходів до організації сайтів структурних підрозділів та їхнє значення в профорієнтаційній роботі в умовах інформаційного суспільства,» на Вступна кампанія до закладів вищої освіти України: проблеми та перспективи, Київ, 2020, с. 8-11

В. В. Осадчий, В. С. Круглик, К. П. Осадча, І. М. Сердюк, і Д. О. Букреєв, «Особливості розробки програмного засобу для прогнозування вступу абітурієнтів до закладів вищої освіти,» Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського, серія Технічні науки, №. 30(69), с.110-114, 2019.

В. В. Осадчий, В. С. Круглик, і Д. О. Букреєв, «Розробка програмного засобу для прогнозування вступу абітурієнтів до закладів вищої освіти,» Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 6 (3). с. 55-69, 2018.

О. П. Радченко, і Д. С. Казак, «Використання кореляційно-регресивного аналізу в управлінні зед підприємства,» Ефективна економіка, № 12, 2018. https://doi.org/10.32702/2307-2105-2018.12.108 .

В. Д. Каричковський, «Аналіз відносних показників вступних кампаній у вищих аграрних навчальних закладах Укрвїни,» Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, № 53 (106), с. 467-474, 2017.

І. О. Гулівата, І. І. Ніколіна, і О. В. Кліщук, «Моделювання показників вступної кампанії,» Вісник Хмельницького національного університету, № 2, с. 119-125, 2019. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2019-268-2-119-125

Simon Kuznets, Kharkiv National University of Economics and I. A. Bulkina, «International Ratings as the Main Characteristics of the International Educational Services Market,» Bus. Inf., vol. 4, no. 507, pp. 266-273, 2020, https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-4-266-273 .

Міністерство освіти і науки України, «Сергій Шкарлет розповів про основні результати вступної кампанії 2021 року.» [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/sergij-shkarlet-rozpoviv-pro-osnovni-rezultati-vstupnoyi-kampaniyi-2021-roku.

Вступ.ОСВІТА.UA: Найбільший бал ЗНО на контракт – Освіта.UA [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvita.ua/vnz/rating/vstup-osvita/59045 .

Рейтинг вишів за результатами вступної кампанії – Освіта.UA. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://osvita.ua/vnz/rating/vstup-osvita/59065.

В. Д. Каричковський, «Кількісні показники вступних кампаній у вищих аграрних навчальних закладах України,» Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, № 52, с. 456-463, 2017.

І. М. Грищенко, С. С. Гаркавенко, і Т. М. Власюк, «Результативність вступної кампанії як один з інструментів оцінювання ефективності діяльності ВНЗ,» Вісник Київського національного університету технологій та дизайну, серія Економічні науки, № 6, с. 10-23, 2016.

Вступ 2021. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://vstup.lpnu.ua/ (accessed Jan. 14, 2022) .

Google Trends. [Electronic resource]. Available: https://trends.google.ru/trends/?geo=UA . Accessed: 4, 2022.

Downloads

Abstract views: 436

Published

2022-06-30

How to Cite

[1]
K. V. Zub and P. I. Zhezhnych, “Analysis of the Efficiency of the Ukrainian Higher Education Institutions Admission Campaign and the Ways to Improve it Through the Information Technology Implementation”, Вісник ВПІ, no. 3, pp. 52–59, Jun. 2022.

Issue

Section

Information technologies and computer sciences

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.