Technical Resource Increase of Current-Collecting Friction Pairs
Keywords:
resource, current collecting, contact strips, contact wire, current collector, electric transportAbstract
The level of electrified railways reliability depends on the reliability and durability of the individual objects of power supply system and the locomotive facilities, in turn, the current collection quality depends on design of contact network and pantographs, contact wires materials, contact strips and external influencing factors.
Increasing velocity of the electric rolling stock exacerbates the problem of improving the current collection quality, becomes an actual task of increasing the resource friction pair “ contact wire—contact strip” for mainline railways.
The most costly in the operation of the electrified railway transport are maintenance and repair of contact networks and pantographs. The costs magnitude depends on the catenary type, electric rolling stock, materials of the friction pair "contact wire—contact strip" and environment parameters. For today there is no consensus regarding the choice of the pantograph contact strips type for the specific operating conditions of the electric rolling stock. Therefore, the resource elements of the friction pair inefficiently are used. A solution to this problem would be to a forecasting method of friction pairs wear of the current collection. Which together with the device for determining the parameters of coal collector elements allows achieving an increase technical resource of the contact wires and coal contact strips, reduce the capital and operating costs for their replacement and repair by reducing the negative impact of the basic physical and electrical parameters scatter of contact strips. It will also allow increasing the productivity of the maintenance staff by eliminating the need to reassembly worn-out contact strips, for repeated use and installation of inserts of a contact wire in places of its increased intensity of wear.
References
[2] Ю. Купцов, Беседы о токосъеме и его надежности, экономичности и о путях совершенствования. М., Россия: Модерн, 2001, 256 с.
[3] Р. Хольм, Электрические контакты. М., Россия: изд-во иностр. лит., 1961, 464 с.
[4] Ю. Большаков, та А. Антонов, «Підвищення ресурсу вугільних струмознімальних вставок струмоприймачів швидкісного електрорухомого складу в умовах експлуатації,» Наука та прогрес трансп. Вісн. Дніпропетр. Нац. ун-ту залізн. трансп., № 5, с. 57-70, 2015.
[5] Ю. Большаков, та А. Антонов, «Дослідження властивостей струмознімальних елементів та їх впливу на ефективність роботи трибосистеми «контактний провід–вугільна вставка,» Наука та прогрес трансп. Вісн. Дніпропетр. Нац. ун-ту залізн. трансп., № 6, с. 35-44, 2015.
[6] А. Фрайфельд, и Г. Брод, Проектирование контактной сети. 3-е изд., перераб. и доп. М., Россия: Транспорт, 1991, 335 с.
[7] S. Kubo, and H. Tsuchiya, «Wear properties of metal-impregnated carbon fiber-reinforced carbon composite sliding against a copper plate under an electric current,» in World Tribology Congress III, 2005.
[8] ГОСТ 32680-2014, «Токосъемные элементы контактные токоприемников электроподвижного состава. введ.», Москва: Стандартинформ, 2015, 14 с.
[9] Ю. Большаков, та А. Антонов, «Діагностування вугільних струмознімальних вставок в умовах експлуатації,» Електрифікація транспорту, № 9, с. 15-22, 2015.
[10] В. Дьяков, А. Антонов, та С. Малинка, «Захист нейтральних вставок контактної мережі від перепалів,» Електрифікація транспорту, № 12, с. 64-70, 2016.
[11] Ю. Большаков, И. Гершман, и В. Сыченко, «К вопросу выбора рациональной формы профиля контактных вставок то-коприемников электроподвижного состава,» Залізн. трансп. України, № 3, с. 53-54, 2007.
[12] М. Н. Самодурова, и Л. А. Барков. «Токосъемный элемент электрического транспортного средства» Патент. 2229395 Российская Федерация, МПК7 B60L5/08. № 2002135796/282002135795/26; заявл. 25.10.2002; опубл. 27.05.2004, Бюл. № 15. 2 с.
[13] С. М. Жуковин, Е. И. Власов. «Токосъемный элемент токопри-емника электрического транспортного средства» Патент. 2168422 Российская Федерация, МПК7 B60L5/08. № 2229395; заявл. 30.12.2002; опубл. 27.05.2004, Бюл. № 16,3 с.
[14] А. В. Антонов «Пристрій для визначення параметрів вугільних струмознімальних елементів» Патент. UA 114369, МПК: B60L 5/00. № u201608594 ; заявл. 05.08.2016; опубл. 10.03.2017, Бюл. № 5. 4 с.
[15] А. В. Антонов «Пристрій для визначення коефіцієнта тертя та інтенсивності зношування трібопар» Патент UA 116437, МПК: B60L 5/00, G01N 3/56, G01N 19/02. – № u201610905 ; заявл. 25.05.2017; опубл. 25.05.2017, Бюл. № 10. 4 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 80
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).