Methodological Approaches to Study the Problem of Professional Self-Development of the Future Specialist

Authors

  • V. A. Frytsiuk Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University

Keywords:

future specialists, professional self-development, methodological approaches, acmeological, axiological, anthropocentric, activity, competence

Abstract

The scientific and methodological system of prospective teachers’ training to continuous professional self-development is substantiated and developed, which is based on the conceptions of acmeological, axiological, anthropocentrical, activities, competence. The system takes into account the structure of readiness of prospective teachers for professional self-development and trends of modern education. «The readiness of prospective teacher for continuous professional self-development» is considered as the student’s ability to purposeful reflexive activities, which is associated with design and implementation of quality changes in personality’s identity and practical realization of subjective experience in the field of professional self-determination and self-realization on the basis of conscious self-regulation of own educational and professional activities.

Author Biography

V. A. Frytsiuk, Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University

Assistant Professor of the Chair of Pedagogy and Professional Education

References

1. Безбородих С. М. Особистісно-діяльнісний підхід у розвитку конкурентоспроможного педагога [Електронний ресурс] / С. М. Безбородих. Режим доступу : http://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/466/1/ОСОБИСТІСНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ% 20ПІДХІД%20У%20РОЗВИТКУ.pdf . — Назва з екрану.
2. Бордовская Н. В. Педагогика : учебник для вузов / Н. В. Бордовская, А. А. Реан. — СПб : изд-во «Питер», 2000. — 304 с.
3. Гаранина Ж. Г. Психологическая компетентность в структуре личностно-профессионального саморазвития специалистов социономической сферы : монография / Ж. Г. Гаранина. — Саранск : изд-во Мордов. ун-та, 2013. — 136 с.
4. Деркач А. А. Методолого-прикладные основы акмеологических исследований : монография / А. А. Деркач. — М. : изд-во РАГС,1999. — 391 с.
5. Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход : учеб. пособ. / Э. Ф. Зеер, А. М. Павлова, Э. Э. Сыманюк. — М. : Московский психолого-социальный институт, 2005. — 216 с.
6. Знаков В. В. Психология понимания : Проблемы и перспективы / В. В. Знаков. — М. : Ин-т психологии РАН, 2005. — 448 с.
7. Зязюн І. А. Педагогічне наукове дослідження у контексті цілісного підходу / І. А. Зязюн // Порівняльна професійна педагогіка. 2011. — С. 19—30.
8. Кузікова С. Б. Психологія саморозвитку : навч. посіб. / С. Б. Кузікова ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. — Суми : МакДен, 2011. — 149 с.
9. Лидак Л В. Педагог как объект антропологической рефлексии в теоретическом наследии К. Д. Ушинского [Електронний ресурс] / Л. В. Лидак // Проблемы современного образования. — 2014. — № 3. — Режим доступу : http://cyberleninka.ru/article/n/pedagog-kak-obekt-antropologicheskoy-refleksii-v-teoreticheskom-nasledii-k-d-ushinskogo (дата обращения: 05.10.2016). — Назва з екрану.
10. Національний освітній глосарій: вища освіта / авт.-уклад. : В. М. Захарченко, С. А. Калашнікова, В. І. Луговий, А. В. Ставицький, Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова ; за ред. В. Г. Кременя. — 2-е вид., перероб. і доп. — К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2014. — 100 с.
11. Ніколаєва С. Ю. Сучасні тенденції формування іншомовної комунікативної компетенції в учнів початкової школи / С. Ю. Ніколаєва // Іноземні мови. — 2012. — № 1. — С. 42—51.
12. Пелех Ю. В. Теоретико-методичні засади ціннісно-смислової готовності майбутнього педагога до професійної діяльності : автореф. дис. ... д-ра пед. наук / Ю. В. Пелех . — Київ : Б. в., 2010. — 36 с.
13. Побірченко Н. С. Компетентнісний підхід у вищій школі : теоретичний аспект / Н. С. Побірченко // Освіта та педагогічна наука. — 2012. — № 3. — С. 24—31.
14. Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / О. І. Пометун // Компетентністний підхід у сучасній освіті. Світовий підхід та українські перспективи ; за ред. О. В. Овчарук. — К., 2004. — 111 с.
15. Рибалко Л. С. Акмеологічні засади професійно-педагогічної самореалізації майбутнього вчителя : автореф. дис. … д-ра пед. наук. : 13.00.04 / Людмила Сергіївна Рибалко. — Харків. 2008. — 45 с.
16. Свещинська Н. В. Формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів засобами сучасної фортепіанної музики : автореф. … дис. канд. пед. наук : 13.00.04 / Н. В. Свещинська. — Кіровоград, 2005. — 20 с.
17. Таценко Н. В. Антропоцентричний підхід до вивчення мовних одиниць у когнітивно-дискурсивній парадигмі лінгвістики / Н. В. Таценко // Функциональная лингвистика : сборник науч. работ. — Симферополь : Крымский респ. ин-т последипл. пед. обр., 2011. — Т. 2, № 2. — С. 222—225.
18. Франкл В. Человек в поисках смысла : сборник под ред. Л. Я. Гофмана и Д. А. Леонтьева; пер. с англ. и нем. / В. Франкл. — М. : Прогресс. 1990. — 368 с.
19. Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя [Електронний ресурс] / В. Химинець // Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти. — Режим доступу : http://zakinppo.org.ua/2010- 01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49. — Назва з екрану.
20. Цокур Р. М. Формування потенціалу професійного саморозвитку в майбутніх викладачів вищої школи у процесі магістерської підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Роман Миколайович Цокур; Південноукраїнський держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського (м. Одеса). — О., 2004. — 258 с.
21. Чурсина А. С. Методологические подходы к формированию готовности к профессиональному саморазвитию [Электронный ресурс] / А. С. Чурсина // Современные проблемы науки и образования. 2011. — № 5. — Режим доступа :
22. http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=4828 (дата звернення: 05.10.2016). — Назва з екрану.
23. Ярошенко А. О. Компетентнісний підхід як один із напрямів підвищення якості освіти підготовки фахівців соціальної сфери / А. О. Ярошенко // Міжнародний науковий форум : соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. 2013. — Вип. 14. — С. 5—12.

Downloads

Abstract views: 588

Published

2017-12-26

How to Cite

[1]
V. A. Frytsiuk, “Methodological Approaches to Study the Problem of Professional Self-Development of the Future Specialist”, Вісник ВПІ, no. 6, pp. 160–167, Dec. 2017.

Issue

Section

Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.