FORMATION OF PROFESSIONAL MOTIVATION TO SELF-DEVELOPMENT OF FUTURE TEACHERS IN CREATIVE LEARNING ENVIRONMENT OF UNIVERSITIES

Authors

  • V. A. Frytsiuk Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University

Keywords:

Cand. Sc. (Pedag.), Assistant Professor, Assistant Professor of the Chair of Pedagogy and Professional Education

Abstract

One of authorial organizationally-pedagogical terms of preparation of future teachers is exposed to continuous professional self-development: forming of motivation of professional self-development of future teachers in the creative educational environment of pedagogical institution of higher learning. The next stimuli of professional self-development of future teachers are certain: self-knowledge (realization of the personal meaningfulness of continuous professional self-development); self-determination (interest in future professional activity; interest in professional self-development); self-government (capacity for an objective self-appraisal; capacity for an independent capture new); self-realization (high level of professional, psychological  and pedagogical knowledge); self-perfection (high results  in educational and quazi-professional activity; capture by the effective methods of professional self-improvement).

Author Biography

V. A. Frytsiuk, Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University

Cand. Sc. (Pedag.), Assistant Professor, Assistant Professor of the Chair of Pedagogy and Professional Education

References

1. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті [Електронний ресурс] // EduDirect. — Режим доступу : http://www.edudirect.net/sopids-1388-1.html . — Назва з екрану.
2. Чурсина А. С. Формирование готовности к профессиональному саморазвитию у студентов вуза в процессе изучения психолого-педагогических дисциплин. автореф. дис. на соискание науч. степени канд. пед. наук. : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования» / А. С. Чурсина. — Челябинск, 2011. — 18 с.
3. Книга національної освіти України [Електронний ресурс] / Акад. пед наук України ; за ред. В. Г. Кременя. — К., 2009 (1) . — Режим доступу : http://refdb.ru/look/1238872-p6.html .
4. Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании : дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.01 / Ю. С. Мануйлов. — М., 1997. — 193 c.
5. Лозовой В. О. Саморозвиток особистості у філософській рефлексії та соціальній практиці : монографія /
В. О. Лозовой, Л. М. Сідак. — Х. : Право, 2006. — 256 с.
6. Гонтаровська Н. В. Теоретичні та методичні засади створення освітнього середовища як фактору розвитку особис-тості школяра : автореф. дис. на здобуття д-ра пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання» / Н. В. Гонтаров-ська. — Київ, — 2012 р. — 40 с.
7. Власенко О. Особливості формування освітньо-виховних систем // Тенденції модернізації національних освітніх сис-тем : зб. наук. пр. / за ред. О. С. Березюк, О. М. Власенко. — Житомир : вид–во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. — 158 с.
8. Корчак Я. «Як любити дитину» / Я. Корчак. — СПб : Азбука 2016. — 512 с.
9. Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. — М. : Смысл, 2001. — 365 с.
10. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность : учеб. пос. для студ. / А. Н. Леонтьев. — М. : Академия, 2004. — 346 с.
11. Романовський О. Г. Сутність професійно-особистісного саморозвитку майбутніх фахівців та його механізми [Електронний ресурс] / О. Г. Романовський, М. В. Канівець // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. — 2013. — Вип. 34. — С. 193—197. — Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2013_34_42.
12. Михайличенко В. Є. Готовність студентів до саморозвитку: сутність і структура / В. Є. Михайличенко, М. В. Ка-нівець // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. — 2011. — № 32—33. — С. 304—310.
13. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя : монографія / [Акімова О. В., Галузяк В. М. та ін.] — Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. — 416 с.
14. Психология развивающейся личности / под ред. А. В. Петровского. — М. : Педагогика, 1987. — 384 с.
15. Рейковский Я. Просоциальная деятельность и понятие собственного «Я» / Я. Рейковский // Вестник МГУ. — 1981. — № 1. — С. 14—22. — (Психология).
16. Якиманская И. С. О модели личностно-ориентированного обучения / И. С. Якиманская // Тезисы докладов рес-публиканской научно- практической конференции. — Тула : ТГПИ, 1994. — Ч. 1. — 82 с.
17. Выготский Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. — М. : Педагогика, 1996. — 640 с.
18. Ярошинська О. О. Теоретичні і методичні засади проектування освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи : дис. … д-ра. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» /
О. О. Ярошинська. — Умань, 2015. — 544 с.
19. Черняева Г. В. Мотивация профессионального саморазвития личности / Г. В. Черняева // Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития : 11-й междунар. Конф. : матер. Минск, 27—28 сентября 2013 г. / Минский ин-т управления; сост. В. В. Гедранович; под науч. Ред. В. В. Гедранович и Н. В. Суша. – Минск, 2013. — Вып. 11. — Ч. III. — С. 161—164.
20. Ахметов А. М. Стимулирование мотивации физического самосовершенствования студента — будущего учителя : автореф. дисс. на соискание научн. степени канд. пед. наук / А. М. Ахметов. — Ульяновск, 2004. — С. 11—12.
21. Щедровицький Г. П. Вибрані праці / Г. П. Щедровицький. — М., 1995. — С. 20—35.
22. Піддячий В. М. Обґрунтування моделі професійного саморозвитку майбутнього вчителя / В. М. Піддячий // Педагогічний процес : теорія і практика. — 2014. — Вип. 1. — С. 108—114.
23. Кузікова С. Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці : монографія / С. Б. Ку-зікова. — Суми : вид-во «МакДен, 2011. — 412 с.
24. Подоляк Л. Г. Психологія вищої школи : підручник / Л. Г. Подоляк, В. І. Юрченко. — 2-ге вид. — К. : Каравела, 2008. — 352 с.

Downloads

Abstract views: 322

Published

2017-02-03

How to Cite

[1]
V. A. Frytsiuk, “FORMATION OF PROFESSIONAL MOTIVATION TO SELF-DEVELOPMENT OF FUTURE TEACHERS IN CREATIVE LEARNING ENVIRONMENT OF UNIVERSITIES”, Вісник ВПІ, no. 6, pp. 107–114, Feb. 2017.

Issue

Section

Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.