PRACTICAL TRAINING OF SPECIALISTS FOR WOOD PROCESSING INDUSTRY: DUAL FORMAT
Keywords:
vocational education, higher education, education technologies, dual programs, practical trainingAbstract
Problems of training of specialists for wood processing industry, employability, and regional labor market needs are examined. Vocational education as a category in education system is studied and EU approaches for overcoming the mismatch of learning outcomes and modern knowledge and skills needed for the occupation are investigated. Foreign best practice in dual university programs combining academic course with the work-based learning are examined and the structure of the programs in wood processing technology is analyzed. Approaches for problem of modernization of vocational education and training in Ukraine are proposed.
References
2. Мокін Б. І. Формування професійної компетентності студентів в умовах професійно-практичної підготовки /
Б. І. Мокін, В. М. Мізерний, О. М. Мензул // Вісник Вінницького політехнічного інституту. — 2011. — № 5. —
С. 199—203.
3. Сердюк В. Р. Професійна підготовка висококваліфікованих трудових кадрів для будівельної галузі / В. Р. Сердюк, Н. Г. Белецька // Вісник Вінницького політехнічного інституту. — 2013. — № 4. — С. 133—139.
4. International Standard Classification of Education ISCED 2011 [Електронний ресурс] — Montreal : UNESCO Institute for Statistics. — 2012. — 84 p. — Режим доступу : http://www.uis.unesco.org.
5. Spotlight on VET — Anniversary Edition. Vocational Education and Training systems in Europe [Електронний ресурс] — Luxemburg: Publication Office of the European Union. Cedefop information series. — 2015. — 69 p. — Режим доступу : http://europa.eu.
6. Eurostat Database [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://ec.europa.eu/eurostat/web/education-and-training/data/database.
7. Jointly strengthening dual system vocational education and training! [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://www.imove-germany.de/cps/rde/xchg/imove_projekt_international/hs.xsl/news.htm?content-url=/cps/rde/xchg/imove_ projekt_international/hs.xsl/12002.htm.
8. Duales Studium in Bayern – Doppelt erfolgreich [Електронний ресурс] // Hochschule Dual. — Режим доступу: http://www.hochschule-dual.de/.
9. Berufsbildungsgesetz vom 23. März 2005 (BGBl. I S. 931) [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://www.gesetze-im-internet.de/bbig_2005/BJNR093110005.html#BJNR093110005BJNG000100000.
10. Qualitätsstandards für duale Studienangebote der Marke «hochschule dual» [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://www.hochschule-dual.de/cms/upload/dokumente/Qualitaetsstandards_HSD_2012.pdf.
11. Schauer, T. Netzwerk Hochschule — Wirtschaft. I.C.S. Fördermodell [Електронний ресурс] — I.C.S. e.V. — 2015. — Режим доступу : http://www.ics-ev.de/nc/downloads.html?cid=385&did=2312&sechash=53b91ac5.
12. Dual education at Rosenheim University of Applied Sciences [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://www.fh-rosenheim.de/en/home/information-for/interested-students-student-applicants/courses-of-study/duale-studienangebote/.
13. Державна цільова програма розвитку професійно-технічної освіти на 2011–2015 роки. / Кабінет Міністрів України. Затв. пост. від 13.04.2011 р. № 495 [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/495-2011-%D0%BF.
14. Деякі питання оптимізації державних цільових програм і національних проектів, економії бюджетних коштів та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України : Постанова Кабінету Міністрів України від 05.03.2014 р. №71.[Електронний ресурс] — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/71-2014-%D0%BF.
15. Проект Закону України «Про освіту» [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://www.mon.gov.ua /citizens/zv%E2%80%99yazki-z-gromadskistyu/gromadske-obgovorennya.html.
16. Проект закону України «Про професійну освіту» [Електронний ресурс] — Режим доступу : http://www.mon.gov.ua /citizens/zv%E2%80%99yazki-z-gromadskistyu/gromadske-obgovorennya.html.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 116
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).