The role of situation in profession-oriented dialoguing training
Keywords:
profession-oriented dialoguing, situational aspect, training communicative situation, communication, interlocutorsAbstract
In the given paper the role of situational aspect has been analyzed and investigated– one of the basic psychological features of the foreign language performance – in the process of foreign language profession-oriented dialoguing teaching, in the motivation aspect and communicative competence formation of the experts-to-be, taking into consideration the communicative methodology of the foreign languages teaching.References
1. Артемов В. А. Психология обучения иностранным языкам / В. А. Артемов. — М. : Просвещение, 1969. — 279 с.
2. Алхазишвили А. А. Основы овладения устной иностранной речью / А. А. Алхазишвили. М. : Просвещение, 1988. 125 с.
3. Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф. С. Бацевич. — К. : Довіра, 2007. — 205 с. —
ISBN 978-966-507-211-9.
4. Бех П. О. Концепція викладання іноземних мов в Україні / П. О. Бех, Л. В. Биркун // Іноземні мови. — 1996. — № 2 — С. 3—8.
5. Близнюк О. І. Організація парної роботи учнів на уроках англійської мови з основою на зображальну наочність / О. І. Близнюк, Л. С. Панова // Іноземна мова. — 2001. — № 3. — С. 8—9.
6. Гордій О. М. Проблемні комунікативні ситуації та діалогічне мовлення як основа розвитку творчого мислення у ви-вченні іноземних мов / О. М. Гордій // Наука та практика—2007 : матер. наук. Інтернет-конф. 11—15 лютого 2007 р. : тези допов. — [Електронний ресурс] — [Громадська асоціація «Аграрна наука»] — Режим доступу до статті : http://www.pdaa.com.ua/np/publ200701.htm.
7. Исаева О. Н. Сущность профессионально-ориентированного обучения студентов-нефилологов иностранному языку / О. Н. Исаева // Вестник СамГУ. — № 1. — 2008. — С. 286—294.
8. Леонтьев А. А. Речь и общение / А. А. Леонтьев // Иностр. яз. в школе. — 1974. — № 6. — С. 80—85.
9. Новиков А. М. Профессиональное образование в России / А. М. Новиков. — М. : ИЦП НПО РАО, 1997. — 45 с.
10. Образцов П. И. Профессионально ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов / П. И. Образцов, О. Ю. Иванова. — Орел: ОГУ, 2005. — 114 с.
11. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иностранному говорению / Е. И. Пассов. — 2-е изд. — М. : Про-свещение, 1991. — 223 с.
12. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Е. И. Пассов. — М. : Рус. яз., 1989. — 276 с.
13. Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам : учебное издание / Е. И. Пассов. — М. : Рус. яз., 1977. — 216 с.
14. Перкас С. В. Учебный диалог на уроках английского языка / С. В. Перкас // ИЯШ. — 2000. — № 5. — С. 36—38.
15. Петровская Л. А. Общение — Компетентность — Тренинг / Л. А. Петровская. — М. : Изд-во «Смысл», 2007. — 686 с.
16. Програма з англійської мови для професійного спілкування / [Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнок та ін.] — К. : Ленвіт, 2005. — 119 с.
17. Рогова Т. В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Т. В. Рогова, Ф. М. Рабинович, Т. Е. Са-харова. — М. : Просвещение, 1991. — 287 с.
18. Розина И. Н. Педагогическая компьютерно-опосредованная коммуникация: теория и практика / И. Н. Розина. — М. : Логос. —2005. — 437 с.
19. Романенко Т. Л. Моделювання комунікативних ситуацій для формування вмінь іноземного ділового спілкування / Т. Л. Романенко // Українська наука в мережі Інтернет: Матеріали Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. — [Електронний ресурс] — Режим доступу до статті: http://intkonf.org/category/arhiv/ukrayinska-nauka-v-merezhi-internet/pedagogika/.
20. Тешева М. М. Применение активных методов при обучении английскому язику / М. М. Тешева // Вестник Ады-гейского государственного университета [Сетевое электронное научное издание]. — 2005. — № 1. — ISSN 1999-7159 — Режим доступу до статті : http://www.vestnik.adygnet.ru//?2005.1.
2. Алхазишвили А. А. Основы овладения устной иностранной речью / А. А. Алхазишвили. М. : Просвещение, 1988. 125 с.
3. Бацевич Ф. С. Словник термінів міжкультурної комунікації / Ф. С. Бацевич. — К. : Довіра, 2007. — 205 с. —
ISBN 978-966-507-211-9.
4. Бех П. О. Концепція викладання іноземних мов в Україні / П. О. Бех, Л. В. Биркун // Іноземні мови. — 1996. — № 2 — С. 3—8.
5. Близнюк О. І. Організація парної роботи учнів на уроках англійської мови з основою на зображальну наочність / О. І. Близнюк, Л. С. Панова // Іноземна мова. — 2001. — № 3. — С. 8—9.
6. Гордій О. М. Проблемні комунікативні ситуації та діалогічне мовлення як основа розвитку творчого мислення у ви-вченні іноземних мов / О. М. Гордій // Наука та практика—2007 : матер. наук. Інтернет-конф. 11—15 лютого 2007 р. : тези допов. — [Електронний ресурс] — [Громадська асоціація «Аграрна наука»] — Режим доступу до статті : http://www.pdaa.com.ua/np/publ200701.htm.
7. Исаева О. Н. Сущность профессионально-ориентированного обучения студентов-нефилологов иностранному языку / О. Н. Исаева // Вестник СамГУ. — № 1. — 2008. — С. 286—294.
8. Леонтьев А. А. Речь и общение / А. А. Леонтьев // Иностр. яз. в школе. — 1974. — № 6. — С. 80—85.
9. Новиков А. М. Профессиональное образование в России / А. М. Новиков. — М. : ИЦП НПО РАО, 1997. — 45 с.
10. Образцов П. И. Профессионально ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов / П. И. Образцов, О. Ю. Иванова. — Орел: ОГУ, 2005. — 114 с.
11. Пассов Е. И. Коммуникативный метод обучения иностранному говорению / Е. И. Пассов. — 2-е изд. — М. : Про-свещение, 1991. — 223 с.
12. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Е. И. Пассов. — М. : Рус. яз., 1989. — 276 с.
13. Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам : учебное издание / Е. И. Пассов. — М. : Рус. яз., 1977. — 216 с.
14. Перкас С. В. Учебный диалог на уроках английского языка / С. В. Перкас // ИЯШ. — 2000. — № 5. — С. 36—38.
15. Петровская Л. А. Общение — Компетентность — Тренинг / Л. А. Петровская. — М. : Изд-во «Смысл», 2007. — 686 с.
16. Програма з англійської мови для професійного спілкування / [Г. Є. Бакаєва, О. А. Борисенко, І. І. Зуєнок та ін.] — К. : Ленвіт, 2005. — 119 с.
17. Рогова Т. В. Методика обучения иностранным языкам в средней школе / Т. В. Рогова, Ф. М. Рабинович, Т. Е. Са-харова. — М. : Просвещение, 1991. — 287 с.
18. Розина И. Н. Педагогическая компьютерно-опосредованная коммуникация: теория и практика / И. Н. Розина. — М. : Логос. —2005. — 437 с.
19. Романенко Т. Л. Моделювання комунікативних ситуацій для формування вмінь іноземного ділового спілкування / Т. Л. Романенко // Українська наука в мережі Інтернет: Матеріали Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. — [Електронний ресурс] — Режим доступу до статті: http://intkonf.org/category/arhiv/ukrayinska-nauka-v-merezhi-internet/pedagogika/.
20. Тешева М. М. Применение активных методов при обучении английскому язику / М. М. Тешева // Вестник Ады-гейского государственного университета [Сетевое электронное научное издание]. — 2005. — № 1. — ISSN 1999-7159 — Режим доступу до статті : http://www.vestnik.adygnet.ru//?2005.1.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 559
Abstract views: 154
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
O. S. Cherniakhovych, “The role of situation in profession-oriented dialoguing training”, Вісник ВПІ, no. 2, pp. 115–121, Nov. 2010.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).