Pedagogical skills in the teacher training institutes of Ukraine in the 40–50s of the ХХ th century: history, experience, lessons
Keywords:
pedagogical skills, professional skills, the system of the teaching staff training, history, experience, lessonsAbstract
Based on the history and pedagogical analysis of scientific sources the retrospective view of development of pedagogical skills of leading higher educational establishments of Ukraine in the 40–50s of the ХХ th century is carried out in the article, the essence, content and basic constituents of the professional skills of future teachers are defined, creative innovative approaches to the system of the teaching staff training in the examined period are analyzed.References
1. Варченко О. М. Про привчання учнів до самостійного викладу думок у навчанні з рідної мови / О. М. Варченко // Наук. зап. — Умань : Вид–во Уман. держ. учительського ін–ту, 1947. — 148 с.
2. Історія держави і права України : [у 2-х т.] ; за ред. В. Я. Тація, А. Й. Рогожина. — Т. 2. / кол. авт. : В. Д. Гончаренко, А. Й. Рогожин, О. Д. Святоцький та ін. — К. : Видав. Дім «Ін Юре», 2000. — 580 с.
3. Народна освіта і педагогічна наука в Українській РСР (1919—1967) ; за ред. А. Г. Бондар. — К. : Рад. школа, 1967. — 483 с.
4. Потемкин В. П. О дальнейшем улучшении учебно-воспитательной работы в школе / В. П. Потемкин // Начальная школа. — 1945. — № 7—8. — С. 12—17.
5. Рєзнік Я. Б. Формалізм у навчанні та способи його усунення / Я. Б. Рєзнік // Рад. школа. — 1945. — № 1—2. —
С. 22—25.
6. Смолінський С. М. Деякі питання підготовки радянського педагога середньої школи. Виховання професійних рис радянського педагога / С. М. Смолінський // Наук. зап. — Львів, 1948. — Т. ІІ. — 199 с.
7. Смолінський С. М. Спроба методики виховання та зміцнення дисципліни в школі. Вивчення та узагальнення досвіду кращих учителів радянської школи / С. М. Смолінський // Наук. зап. — Львів : Вільна Україна, 1946. — Т. І. —
Вип. І. — 124 с.
2. Історія держави і права України : [у 2-х т.] ; за ред. В. Я. Тація, А. Й. Рогожина. — Т. 2. / кол. авт. : В. Д. Гончаренко, А. Й. Рогожин, О. Д. Святоцький та ін. — К. : Видав. Дім «Ін Юре», 2000. — 580 с.
3. Народна освіта і педагогічна наука в Українській РСР (1919—1967) ; за ред. А. Г. Бондар. — К. : Рад. школа, 1967. — 483 с.
4. Потемкин В. П. О дальнейшем улучшении учебно-воспитательной работы в школе / В. П. Потемкин // Начальная школа. — 1945. — № 7—8. — С. 12—17.
5. Рєзнік Я. Б. Формалізм у навчанні та способи його усунення / Я. Б. Рєзнік // Рад. школа. — 1945. — № 1—2. —
С. 22—25.
6. Смолінський С. М. Деякі питання підготовки радянського педагога середньої школи. Виховання професійних рис радянського педагога / С. М. Смолінський // Наук. зап. — Львів, 1948. — Т. ІІ. — 199 с.
7. Смолінський С. М. Спроба методики виховання та зміцнення дисципліни в школі. Вивчення та узагальнення досвіду кращих учителів радянської школи / С. М. Смолінський // Наук. зап. — Львів : Вільна Україна, 1946. — Т. І. —
Вип. І. — 124 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 60
Abstract views: 93
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
O. A. Lavrinenko, “Pedagogical skills in the teacher training institutes of Ukraine in the 40–50s of the ХХ th century: history, experience, lessons”, Вісник ВПІ, no. 6, pp. 119–125, Nov. 2010.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).