Dialogic speech – the main type of speech activity in studying of Ukrainian language
Keywords:
dialogical speech, communicative situation, initiative remark, reactive remark, underphrase unity, microdialogueAbstract
The importance of dialogical speech in studying of Ukrainian language as a foreign language is considered in the article. The types of dialogues, methodical approaches to learning dialogues, levels of dialogical skills formation are characterized; the obstacles in acquirement of learning dialogue by students and ways to overcome them are selected.References
1. Артемов В. О. Обучение диалогической речи (на материале английской речи) : пос. для учителей / В. О. Артемов. — К. : Сов. Школа. — 1989. — 123 с.
2. Колодязна В. В. Навчання діалогічного мовлення на уроках англійської мови за комунікативною методикою / Ко-лодязна В. В. // Англійська мова та література. — 2004. — № 5. — С. 4—9. — № 6. — С. 5—11.
3. Ананьєва Л. В. Моделювання змісту навчання професійно-педагогічного діалогу та його реалізація на початковому ступені навчання у мовному вузі / Л. В. Ананьєва // Іноземні мови. — 2000. — № 4. — С. 22—26.
4. Скалкин В. Л. Основы теории обучения устноречевой коммуникативной деятельности (вузы расширенных программ по иностранному языку) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Педагогіка» /
В. Л. Скалкін. — М., 1986. — 36 с.
5. Мирошніченко А. Л. Навчання усного мовлення / А. Л. Мирошніченко // Українська мова та література. — 2004. — № 31. — С. 9—13.
6. Леонтьев А. А. Психология общения. / А. А. Леонтьев. — 2-е изд., испр. и доп. — М. : Смысл, 1997. — 351 с.
7. Китайгородская Г. А. Методические основы интенсивного обучения иностранным языкам / Г. А. Китайгородская. — М. : изд-во Московского университета, 1986. — 52 с.
2. Колодязна В. В. Навчання діалогічного мовлення на уроках англійської мови за комунікативною методикою / Ко-лодязна В. В. // Англійська мова та література. — 2004. — № 5. — С. 4—9. — № 6. — С. 5—11.
3. Ананьєва Л. В. Моделювання змісту навчання професійно-педагогічного діалогу та його реалізація на початковому ступені навчання у мовному вузі / Л. В. Ананьєва // Іноземні мови. — 2000. — № 4. — С. 22—26.
4. Скалкин В. Л. Основы теории обучения устноречевой коммуникативной деятельности (вузы расширенных программ по иностранному языку) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Педагогіка» /
В. Л. Скалкін. — М., 1986. — 36 с.
5. Мирошніченко А. Л. Навчання усного мовлення / А. Л. Мирошніченко // Українська мова та література. — 2004. — № 31. — С. 9—13.
6. Леонтьев А. А. Психология общения. / А. А. Леонтьев. — 2-е изд., испр. и доп. — М. : Смысл, 1997. — 351 с.
7. Китайгородская Г. А. Методические основы интенсивного обучения иностранным языкам / Г. А. Китайгородская. — М. : изд-во Московского университета, 1986. — 52 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 4214
Abstract views: 1083
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
L. V. Solodar, “Dialogic speech – the main type of speech activity in studying of Ukrainian language”, Вісник ВПІ, no. 2, pp. 163–167, Nov. 2010.
Issue
Section
Strategy, content and new technologies of traning specialists at higher education institutions
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).