Mathematics and education in the epoch of antiquity
Keywords:
mathematics, mathematics as means of development of personality, educational ideal of antiquityAbstract
The role of mathematics in personal development and achievement of the educational ideal of antiquity is discussed in the article. The evolution of ancient educational ideal is traced, the analysis of views of ancient Greek and Roman philosophers on mathematics as means of education is given, the factors forming conception of mathematics as educational discipline in cultural space of the ancient world are exposed, the attempt of interdisciplinary synthesis of history of pedagogical idea, history of mathematics, history of philosophy and culture is undertaken in the paper.References
1. Авдиев В. И. История Древнего Востока / В. И. Авдиев. — [3-е изд., переработ.]. — М. : Высшая школа, 1970. — 608 с.
2. Афанасьева В. К. Культура Передней Азии в первой половине I тысячелетия до н. э. / В. К. Афанасьева,
И. М. Дьяконов, И. П. Вейнберг // История Древнего мира / под ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С. Свен-цицкой. — [2-е изд., исправ.]. — Кн. 2 : Расцвет древних обществ / [отв. ред. И. С. Свенцицкая]. — М. : Гл. ред. восточной литературы изд-ва «Наука», 1983. — С. 94—126.
3. Стройк Д. Я. Краткий очерк истории математики / Д. Я. Стройк ; пер. с. нем. и дополн. И. Б. Погребысского. —
[2-е изд.]. — М. : Наука, 1969. — 329 с.
4. Калокагатия // Философская энциклопедия в 5-ти томах. Т. 2 / гл. ред. Ф. В. Константинов. Члены ред. кол. :
В. Ф. Асмус, Б. Э. Быховский, М. Т. Иовчук, М. Д. Каммари и др. — М. : Гос. научное изд-во «Советская энциклопедия», 1962. — С. 413—414.
5. Философский энциклопедический словарь. — М. : Инфра-М, 2000. — 576 с.
6. Гудкова Н. Н. Идеал образованного человека как культурно-исторический феномен : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. филос. наук : спец. 24.00.01 «Теория и история культуры'» / Гудкова Надежда Николаевна. — Тюмень, 2006. — 20 с.
7. Леонидова Н. А. Пифагор и зарождение математики / Н. А. Леонидова // Математика в школе. — 2001. — № 1. — С. 3—4.
8. Жураковский Г. Е. Очерки по истории античной педагогики / Г. Е. Жураковский. — М. : Изд-во Академии пед. наук РСФСР, 1963. — 510 с.
9. Гнеденко Б. В. Математика в современном мире : Кн. для внеклассного чтения 8–10 классов / Б. В. Гнеденко. —
М. : Просвещение, 1980. — 128 с. — (Мир знаний).
10. Режабек Е. Обучаемость научному дискурсу как действительная предпосылка его становления: к истории вопроса / Евгений Режабек // Логос. — 2005. — № 6 (51). — С. 173—181.
11. Шафаревич И. Р. О некоторых тенденциях развития математики : Лекция по случаю официального вручения Хейнемановской премии Геттингенской Академии Наук. — [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://vzms.org/shafarevich.htm.
12. Трубецкой С. Н. Пифагор и пифагорейцы / Кн. С. Н. Трубецкого // Вопросы философии и психологии. — 1905. — Книга II (77). — С. 303—325.
13. Обнорский Н. Софистика // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. Т. 60 / Н. Обнорский. —
С.-Пб., 1900. — С. 951—955.
14. Гиляров А. Н. Греческие софисты, их мировоззрение и деятельность в связи с общей политической и культурной историей Греции. Критическое исследование / А. Н. Гилярова. — М. : Университетская типография, Страстной бульвар, 1888. — II+207+III с.
15. Карпов В. Натурфилософия Аристотеля и её значение в настоящее время / Вл. Карпова // Вопросы философии и психологии. — 1911. — Книга IV (109). — С. 517—597.
16. Рубинштейн М. Педагогические идеи Платона / М. Рубинштейна // Вопросы философии и психологии. — 1914. — Книга 124 (IV). — С. 400—461.
17. Соколов В. В. Очерки философии эпохи Возрождения / В. В. Соколов. — М. : Госиздат «Высшая школа», 1962. — 168 с.
18. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Итоги тысячелетнего развития : В 2-х книгах. Книга 1 / А. Ф. Лосев. — М. : Искусство, 1992. — 656 с.
19. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Высокая классика / А. Ф. Лосев. — М. : Искусство, 1974. — 600 с.
20. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Аристотель и поздняя классика / А. Ф. Лосев. — М. : Искусство, 1975. — 776 с.
21. Проскура Н. О. Антична філософія як джерело ідеї математичної естетики / Н. О. Проскура. — К. : ТОВ «Міжнар. фін. агенція», 1998. — 36 с.
2. Афанасьева В. К. Культура Передней Азии в первой половине I тысячелетия до н. э. / В. К. Афанасьева,
И. М. Дьяконов, И. П. Вейнберг // История Древнего мира / под ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С. Свен-цицкой. — [2-е изд., исправ.]. — Кн. 2 : Расцвет древних обществ / [отв. ред. И. С. Свенцицкая]. — М. : Гл. ред. восточной литературы изд-ва «Наука», 1983. — С. 94—126.
3. Стройк Д. Я. Краткий очерк истории математики / Д. Я. Стройк ; пер. с. нем. и дополн. И. Б. Погребысского. —
[2-е изд.]. — М. : Наука, 1969. — 329 с.
4. Калокагатия // Философская энциклопедия в 5-ти томах. Т. 2 / гл. ред. Ф. В. Константинов. Члены ред. кол. :
В. Ф. Асмус, Б. Э. Быховский, М. Т. Иовчук, М. Д. Каммари и др. — М. : Гос. научное изд-во «Советская энциклопедия», 1962. — С. 413—414.
5. Философский энциклопедический словарь. — М. : Инфра-М, 2000. — 576 с.
6. Гудкова Н. Н. Идеал образованного человека как культурно-исторический феномен : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. филос. наук : спец. 24.00.01 «Теория и история культуры'» / Гудкова Надежда Николаевна. — Тюмень, 2006. — 20 с.
7. Леонидова Н. А. Пифагор и зарождение математики / Н. А. Леонидова // Математика в школе. — 2001. — № 1. — С. 3—4.
8. Жураковский Г. Е. Очерки по истории античной педагогики / Г. Е. Жураковский. — М. : Изд-во Академии пед. наук РСФСР, 1963. — 510 с.
9. Гнеденко Б. В. Математика в современном мире : Кн. для внеклассного чтения 8–10 классов / Б. В. Гнеденко. —
М. : Просвещение, 1980. — 128 с. — (Мир знаний).
10. Режабек Е. Обучаемость научному дискурсу как действительная предпосылка его становления: к истории вопроса / Евгений Режабек // Логос. — 2005. — № 6 (51). — С. 173—181.
11. Шафаревич И. Р. О некоторых тенденциях развития математики : Лекция по случаю официального вручения Хейнемановской премии Геттингенской Академии Наук. — [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://vzms.org/shafarevich.htm.
12. Трубецкой С. Н. Пифагор и пифагорейцы / Кн. С. Н. Трубецкого // Вопросы философии и психологии. — 1905. — Книга II (77). — С. 303—325.
13. Обнорский Н. Софистика // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. Т. 60 / Н. Обнорский. —
С.-Пб., 1900. — С. 951—955.
14. Гиляров А. Н. Греческие софисты, их мировоззрение и деятельность в связи с общей политической и культурной историей Греции. Критическое исследование / А. Н. Гилярова. — М. : Университетская типография, Страстной бульвар, 1888. — II+207+III с.
15. Карпов В. Натурфилософия Аристотеля и её значение в настоящее время / Вл. Карпова // Вопросы философии и психологии. — 1911. — Книга IV (109). — С. 517—597.
16. Рубинштейн М. Педагогические идеи Платона / М. Рубинштейна // Вопросы философии и психологии. — 1914. — Книга 124 (IV). — С. 400—461.
17. Соколов В. В. Очерки философии эпохи Возрождения / В. В. Соколов. — М. : Госиздат «Высшая школа», 1962. — 168 с.
18. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Итоги тысячелетнего развития : В 2-х книгах. Книга 1 / А. Ф. Лосев. — М. : Искусство, 1992. — 656 с.
19. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Высокая классика / А. Ф. Лосев. — М. : Искусство, 1974. — 600 с.
20. Лосев А. Ф. История античной эстетики. Аристотель и поздняя классика / А. Ф. Лосев. — М. : Искусство, 1975. — 776 с.
21. Проскура Н. О. Антична філософія як джерело ідеї математичної естетики / Н. О. Проскура. — К. : ТОВ «Міжнар. фін. агенція», 1998. — 36 с.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 159
Abstract views: 252
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
E. E. Reshetova, “Mathematics and education in the epoch of antiquity”, Вісник ВПІ, no. 2, pp. 32–37, Nov. 2010.
Issue
Section
Humanization and humanitarization of technical education
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).