Reduction of the evaluation metrics of users service level, based on expert assessments
Keywords:
it-infrastructure, service quality estimation, uncertainty sets, fuzzy rules, aggregation of service quality indicesAbstract
Estimation problem of indices of information-communication service network operators functioning is considered. Influencing factors and existing solutions are analyzed. Problem of aggregation of service quality estimation indices, given in form of uncertainty sets, is suggested. Membership function and fuzzy rule construction method based on learning samples is presented. Appropriate learning algorithm, constructing membership functions for uncertain inputs and fuzzy rules for service estimation quality, is developed in the paper.References
1. Zadeh L. A. Fuzzy Sets / L. A. Zadeh // Information and Control. — 1965. — № 8.— P. 338—353.
2. Коршевнюк Л. А. Решение задачи распределения инвестиций на основе нечеткого логического вывода /
Л. А. Коршевнюк, П. И. Бидюк // Системні дослідження та інформаційні технології. — 2003. — № 2. — C. 34—42.
3. SLA Management Handbook. Vol. 1. Executive Overview. Ver. 2.1. TeleManagement Forum. — 2005. — 39 p.; Vol. 2. Concepts and Principles. Release 2.5. — TeleManagement Forum. — 2005. — 218 p.; Vol. 3. Service and Technology Examples. Ver. 2.1. — TeleManagement Forum. — 2005. — 89 p.
4. Система управління інформаційно-телекомунікаційною системою корпоративної АСУ / [С. Ф. Теленик, О. І. Ролік, М. М. Букасов, Р. Л. Соколовський] // Вісник НТУУ «КПІ». Інформатика, управління та обчислювальна техніка. — К. : «ВЕК+». — 2006. — № 45. — С. 112—126.
5. Теленик С. Ф. Моделі управління розподілом обмежених ресурсів в інформаційно-телекомунікаційній мережі /
С. Ф. Теленик, О. І. Ролік, М. М. Букасов // Вісник НТУУ «КПІ». Інформатика, управління та обчислювальна техніка. — К. : Екотех. — 2006. — № 44. — С. 243—246.
6. Boutaba R. Cyber Planner: A comprehensive toolkit for network service providers / R. Boutaba, J. Xiao, J. Aib — IEEE, 2008. — P. 382—386.
7. Automated Availability Management Driven by Business Policies / [Cai Z., Chen Y., Kumar V., Milojicic D., and other]// 10th IFIP/IEEE Symposium on Integrated Management (IM). — 2007. — P. 264—273.
8. Catanis I. An Introduction to the cognitive concept as a cost-effective method for network performance management /
I. Catanis // Wireless Communications and Networking Conference, IEEE. — 2008. — P. 3197—3201.
9. Framework for IP performance metrics / [Paxson V., Almes G., Mahdavy J., Mathis M.] // RFC 2330, Informational. — May. 1998.
10. Mahdavy J. IPPM metrics for measuring connectivity / J. Mahdavy, V. Paxson // RFC 2678/ Proposed Standard. —
September. 1999.
11. On the stability of adaptive service management / [Bergnum K., Burgess M., Jonassen T. M., Fagernes S.] // Transactions on Network and Service Management. — 2006. — Vol. 2. — № 1. — P. 13—21.
12. Utility computing SLA management based upon business objectives / [Buco M. J., Chang R. N., Luan L. Z., and other] // IBM Systems Journal. — 2004. — Vol. 43. — № 1. — P. 159—178.
13. Коршевнюк Л. А. Решение задачи распределения инвестиций между альтернативными проектами / Л. А. Кор-шевнюк, П. И. Бидюк // Збірник наукових праць Інституту проблем моделювання в енергетиці ім. Г. Є. Пухова. — Випуск 17. — Київ, 2002. — С. 26—33.
14. Коршевнюк Л. О. Система нечіткого логічного виводу із зваженою істинністю / Л. О. Коршевнюк, М. Ю. Мінін // Единое информационное пространство ‘2004 : сборник докладов II-й Международной научно-практической конференции. — Днепропетровск: ИПК ИнКомЦентра УГХТУ, 2004. — C. 114—117.
15. Метод формування логічного висновку із залученням експертного комітету / [С. Ф. Теленик, П. І. Бідюк,
Л. О. Коршевнюк, В. С. Хмелюк] // Проблеми програмування. — 2008. — № 4. — С. 73—83.
16. Mamdani E. H. Applications of fuzzy logic to approximate reasoning using linguistic synthesis / E. H. Mamdani // IEEE Transanctions on Computers. — 1977. — V. 26, No. 12. — P. 1182—1191.
17. Sugeno M. An introductory survey of fuzzy control / M. Sugeno // Information Sciences. — No 36, 1985. — P. 59—83.
2. Коршевнюк Л. А. Решение задачи распределения инвестиций на основе нечеткого логического вывода /
Л. А. Коршевнюк, П. И. Бидюк // Системні дослідження та інформаційні технології. — 2003. — № 2. — C. 34—42.
3. SLA Management Handbook. Vol. 1. Executive Overview. Ver. 2.1. TeleManagement Forum. — 2005. — 39 p.; Vol. 2. Concepts and Principles. Release 2.5. — TeleManagement Forum. — 2005. — 218 p.; Vol. 3. Service and Technology Examples. Ver. 2.1. — TeleManagement Forum. — 2005. — 89 p.
4. Система управління інформаційно-телекомунікаційною системою корпоративної АСУ / [С. Ф. Теленик, О. І. Ролік, М. М. Букасов, Р. Л. Соколовський] // Вісник НТУУ «КПІ». Інформатика, управління та обчислювальна техніка. — К. : «ВЕК+». — 2006. — № 45. — С. 112—126.
5. Теленик С. Ф. Моделі управління розподілом обмежених ресурсів в інформаційно-телекомунікаційній мережі /
С. Ф. Теленик, О. І. Ролік, М. М. Букасов // Вісник НТУУ «КПІ». Інформатика, управління та обчислювальна техніка. — К. : Екотех. — 2006. — № 44. — С. 243—246.
6. Boutaba R. Cyber Planner: A comprehensive toolkit for network service providers / R. Boutaba, J. Xiao, J. Aib — IEEE, 2008. — P. 382—386.
7. Automated Availability Management Driven by Business Policies / [Cai Z., Chen Y., Kumar V., Milojicic D., and other]// 10th IFIP/IEEE Symposium on Integrated Management (IM). — 2007. — P. 264—273.
8. Catanis I. An Introduction to the cognitive concept as a cost-effective method for network performance management /
I. Catanis // Wireless Communications and Networking Conference, IEEE. — 2008. — P. 3197—3201.
9. Framework for IP performance metrics / [Paxson V., Almes G., Mahdavy J., Mathis M.] // RFC 2330, Informational. — May. 1998.
10. Mahdavy J. IPPM metrics for measuring connectivity / J. Mahdavy, V. Paxson // RFC 2678/ Proposed Standard. —
September. 1999.
11. On the stability of adaptive service management / [Bergnum K., Burgess M., Jonassen T. M., Fagernes S.] // Transactions on Network and Service Management. — 2006. — Vol. 2. — № 1. — P. 13—21.
12. Utility computing SLA management based upon business objectives / [Buco M. J., Chang R. N., Luan L. Z., and other] // IBM Systems Journal. — 2004. — Vol. 43. — № 1. — P. 159—178.
13. Коршевнюк Л. А. Решение задачи распределения инвестиций между альтернативными проектами / Л. А. Кор-шевнюк, П. И. Бидюк // Збірник наукових праць Інституту проблем моделювання в енергетиці ім. Г. Є. Пухова. — Випуск 17. — Київ, 2002. — С. 26—33.
14. Коршевнюк Л. О. Система нечіткого логічного виводу із зваженою істинністю / Л. О. Коршевнюк, М. Ю. Мінін // Единое информационное пространство ‘2004 : сборник докладов II-й Международной научно-практической конференции. — Днепропетровск: ИПК ИнКомЦентра УГХТУ, 2004. — C. 114—117.
15. Метод формування логічного висновку із залученням експертного комітету / [С. Ф. Теленик, П. І. Бідюк,
Л. О. Коршевнюк, В. С. Хмелюк] // Проблеми програмування. — 2008. — № 4. — С. 73—83.
16. Mamdani E. H. Applications of fuzzy logic to approximate reasoning using linguistic synthesis / E. H. Mamdani // IEEE Transanctions on Computers. — 1977. — V. 26, No. 12. — P. 1182—1191.
17. Sugeno M. An introductory survey of fuzzy control / M. Sugeno // Information Sciences. — No 36, 1985. — P. 59—83.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 283
Abstract views: 166
Published
2010-11-12
How to Cite
[1]
S. F. Telenyk, O. I. Rolik, O. M. Morhal, and O. S. Kvitko, “Reduction of the evaluation metrics of users service level, based on expert assessments”, Вісник ВПІ, no. 1, pp. 112–123, Nov. 2010.
Issue
Section
Information technologies and computer sciences
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).