АКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ STEM-STEAM-STREAM-ТЕХНОЛОГІЙ В СФЕРІ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31649/1997-9266-2019-143-2-123-131Ключові слова:
STEM-освіта, STEM-STEAM-STREAM-технології, інженерна освіта, компетентнісний підхід, особистісно-діяльнісний підхідАнотація
Для виходу України на траєкторію швидкого та стійкого економічного зростання необхідний подальший розвиток інноваційних перетворень, зокрема — в сфері освіти на основі сучасних світових трендів. В статті розглянуто актуальну проблему вдосконалення системи інженерної освіти, а саме нового напряму — STEM-STEAM-STREAM-освіти. Мета дослідження — проаналізувати сутність і зміст STEM-освіти, виявити основні проблеми і протиріччя, позначити основні підходи до його розробки. Теоретико-методологічною основою дослідження стали системний, компетентнісний та особистісно-діяльнісний підходи. Особливо відмічена складність і багатогранність STEM-освіти, в результаті чого для вирішення питань, пов’язаних з відсутністю STEM- грамотності, розробляються найрізноманітніші програми за видом, напрямком і рівнем складності. Дана коротка характеристика основних підходів до розробки цих програм, позначені три ключові чинники реформи освіти в STEM-напрямку. Відзначено, що всі провідні країни світу опублікували національні доповіді, в яких викладено рекомендації щодо реалізації реформи STEM-освіти. Викладачам також необхідно готуватися до нововведень в системі освіти і проходити перепідготовку. Наведені приклади впровадження елементів STEM-технологій в навчальний процес для формування ключових фахових, креативних, соціальних й особистісних компетентностей у студентів спеціальності 122 «Комп’ютерні науки» Донбаської державної машинобудівної академії. Освоєнню сучасних технологій навчання сприяло також виконання міжнародних освітніх проектів TEMPUS «Розробка курсів по вбудованих системах з реалізацією інноваційних віртуальних підходів до інтеграції науки, освіти і виробництва в Україні, Грузії, Вірменії» та ERASMUS+ «Інноваційна мультидисциплінарна навчальна програма для підготовки бакалаврів та магістрів зі штучних імплантів для біоінженерії» [BIOART], які виконувались із залученням студентів.
Посилання
Проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Стратегії інноваційного розвитку України на період до 2030 року» [Електронний ресурс]. Режим доступу:
Проект Закон України «Про Стратегію сталого розвитку України до 2030 року» [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/JH6YF00A.html .
Wikipedia [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/STEM .
Інститут модернізації змісту освіти. STEM-освіта: [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/.
Проект концепції STEM-освіти в Україні [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://mk-kor.at.ua/STEM/STEM_2017.pdf .
Лист ІМЗО від 10.10.2018 № 22.1/10-3517.
Daniel Jancarczyk, «STEM as a key to success in the engineering education,» Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспектив: Матеріали міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 8-9 листопада 2018 року, Тернопіль, с. 31-32.
V. Voronkova, O. Kyvliuk, V. Nikitenko, and R. Oleksenko, "STEM-education" as a factor in the development of "SMART-society": forming of "STEM-competence," Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії, вип. 72, с. 114-124, 2018.
M. Borrego, and C. Henderson, “Increasing the Use of Evidence‐Based Teaching in STEM Higher Education: A Comparison of Eight Change Strategies,” Journal of Engineering Education, vol. 103, pp. 220-252, 2014.
Н. Р. Балик, та Г. П. Шмигер, «Підходи та особливості сучасної STEM-освіти, Науковий журнал Фізико-математична освіта, вип. 2(12), с. 26-30, 2017.
Б. Беседін, та О. Смоляков, «Навчальні технології XXI століття: STEM-освіта,» Гуманізація навчально-виховного процесу, № 1 (87), с. 76-84, 2018.
С. Бабійчук, «STEM-освіта у США: проблеми та перспективи,» Педагогічний часопис Волині, №1 (8), с. 12-17, 2018.
О. Кузьменко, «Сутність та напрямки STEM-освіти,» Наукові записки, вип. 9, Сер. «Проблеми методики фіз.-мат. і технол. освіти. Час», 111 КДПУ, с. 188-190, 2017.
Н. І. Поліхун, І. А. Сліпухіна, та І. С. Чернецький, «Педагогічна технологія STEM як засіб реформування освітньої системи України,» Освіта та розвиток обдарованої особистості, № 3, с. 5-9, 2017.
О. О. Патрикеєва, «Актуальність запровадження STEM-навчання в Україні,» Інформаційний збірник для директора школи та завідуючого дитячим садочком. К.: Освіта України, № 17–18 (41), с. 53-57, 2015.
О. Є. Стрижак, І. А. Сліпухіна, Н. І. Полісун, та І. С. Чтернецький, «STEM-освіта основні дефініції,» Інформаційні технології і засоби навчання, т. 62, № 6, с. 16-32, 2017.
Report to the European commission of the expert group on science education, Science education for Responsible Citizenship. [Online]. Available: http://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/ KI-NA-26-893-EN-N.pdf. Accessed on: July, 12, 2017.
Partnership for 21st century learning. [Online]. Available: www.P21.org. Accessed on: July, 12, 2017.
STEM vs. STEAM vs. STREAM: What’s the Difference?: [Electronic resource]. Accessed: https://www.niche.com/blog/stem-vs-steam-vs-stream/ .
From STEM to STEAM to STREAM: Writing as an Essential Component of Science Education [Electronic resource]. Accessed: https://www.psychologytoday.com/us/blog/imagine/201103/stem-steam-stream-writing-essential-component-science-education .
Trends in learning: STEM, STEAM, STREAM… a battle of acronyms? [Electronic resource]. Accessed: http://www.capstan.be/trends-in-learning-stem-steam-stream-a-battle-of-acronyms/ .
21st Century Skills Map, Partnership for 21st century Skills. [Online]. Available: https://www.actfl.org/sites/default/files/CAEP/AppendixCAlignmentFramework21stCentury.pdf. Accessed on: July, 12, 2017.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 2446
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, згодні з такими умовами:
- Автори зберігають авторське право і надають журналу право першої публікації.
- Автори можуть укладати окремі, додаткові договірні угоди з неексклюзивного поширення опублікованої журналом версії статті (наприклад, розмістити її в інститутському репозиторії або опублікувати її в книзі), з визнанням її первісної публікації в цьому журналі.
- Авторам дозволяється і рекомендується розміщувати їхню роботу в Інтернеті (наприклад, в інституційних сховищах або на їхньому сайті) до і під час процесу подачі, оскільки це сприяє продуктивним обмінам, а також швидшому і ширшому цитуванню опублікованих робіт (див. вплив відкритого доступу).